Un operator de la Centrul unic pentru apeluri de urgenţă a fost suspendat şi a fost pus la dispoziţie după ce în presă au apărut informaţii că acesta a folosit un limbaj injurios la adresa unei femei de etnie romă care ceruse ajutor la 112.
Serviciul de Telecomunicaţii Speciale (STS) a publicat pe site o precizare, în care explică faptul că apelul menţionat în presă a fost preluat în data de 25 aprilie, puţin după ora 19,00, şi a fost procesat şi transferat către Dispeceratul de Poliţie al IPJ Sălaj.
Un operator de la serviciul de urgenţă 112 arată încă o dată că sistemul are carenţe extrem de grave.
Angajatul STS jigneşte grav o femeie care a sunat la 112, după ce a fost bătută de șoferul unui microbuz.
Operatoarea țipă la femeia care cerea ajutorul, o face nebună şi o discriminează grav făcând-o „CIOARĂ”. Operatoarea 112 încheie discuţia cu exprersia „Trăzni-v-ar! Du-te drecu!”.
Femeia a sunat la 112 după ce a fost bătută de soferul unui microbuz în autogara din Zalău. Femeia avea în brațe un bebeluș de numai câteva luni și un alt copil de câțiva ani, în momentul în care a fost agresată.
„- Alo, tu femeie, tu ești nebună? Ești cu capul? Spune-mi în ce localitate te afli.
– În Zalău
– Unde mai exact? În ce stradă ești în Zalău?
– Florica: Aicea, doamnă, la gară la. Aicea la autogară.
– Operator 112: Tu femeilor, tu femeilor, tu, voi sunteți toate cu capul acolo? De ce urlați în halul ăsta că nu înțelege nimeni ce vreți
– Operator 112: Copilul are nevoie de îngrijiri medicale?
– Florica: Da mi-o lovit copilul, doamnă Operator 112:
– Tu femeie, eu te-am întrebat dacă îi trebe ambulanță! Încheie cu țigănia asta și nu mai urla! Da??? Deci ești în autogara din Zalău?
– Operator 112: Vorbește la poliție că vorbiți ca ciorile.
– Mândra: Bine că vorbim ca ciorii, ca ciorii vorbim.
– Operator 112: Trăzni-v-ar! Du-te drecu!02.30
După discuţia de la 112, femeia a fost direcţionată către poliţie, moment în care s-a lovit de un alt angajat care nu înţelege rostul său”.
„STS condamnă ferm atitudinea şi limbajul operatoarei care a preluat cazul. Modul de abordare în relaţia cu apelantul încalcă reglementările interne referitoare la etica şi deontologia profesională, aducând atingere onoarei, reputaţiei şi demnităţii persoanelor cu care operatorul 112 a intrat în legătură în exercitarea atribuţiilor de serviciu”, se arată în comunicat.
Reprezentanţii STS precizează că la nivelul instituţiei a început cercetarea privind modul de gestionare a apelului de către acest operator. Pe perioada cercetării, operatorul 112 a fost pus la dispoziţie conform Legii nr. 80/1995 privind Statutul cadrelor militare, cu modificările şi completările ulterioare şi nu va mai opera în Centrul unic pentru apeluri de urgenţă.
„În virtutea atribuţiilor legale, subliniem faptul că operatorii 112 sunt instruiţi să opereze apelurile în mod egal pentru toţi apelanţii, indiferent de naţionalitatea acestora, de etnie, de nivelul de pregătire sau de gen. Aplicarea de tratamente diferenţiate în procesarea apelurilor de urgenţă este interzisă, fiind obligatorie respectarea întocmai a principiului egalităţii, fără nicio formă de discriminare”, se mai arată în comunicatul STS.