Așa cum se știe, la data de 15 ianuarie anul curent, a intrat în vigoare noul stat de organizare al Inspectoratului de Poliție Județean Constanța, ca urmare a reorganizării.
Referitor la nemulțumirile exprimate de colegii noștri și a protestului anunțat azi, Compartimentul Relatii Publice din cadrul IPJ Constanta este abilitat sa comunice urmatoarele :
Reorganizarea IPJ Constanța a fost implementată cu scopul de a optimiza funcționarea instituției, de a spori eficiența și de a asigura un serviciu public de calitate, având ca obiectiv primordial siguranța cetățenilor.
Suntem deschiși dialogului și abordăm toate neajunsurile, colaborând cu sindicatele și colegii noștri pentru a identifica soluții eficiente.
Vă asigur de faptul că, în permanență, conducerea IPJ Constanța este preocupată de condițiile de muncă ale polițiștilor din cadrul instituției noastre.
Structura organizatorică a IPJ Constanța este menită să eficientizeze Inspectoratul, având ca obiective principale menținerea ordinii și liniștii publice, optimizarea modului de acțiune și intervenție a poliției, simplificarea fluxurilor administrative, birocratice, reducerea deficitului de personal, eliminarea suprapunerilor de competență și reducerea numărului de funcții de conducere, toate acestea corelate cu creșterea numărului polițiștilor în stradă.
Astfel, se urmărește ca unitatea de poliție nou creată să fie adaptată noilor realități sociale, iar pentru întărirea capacităților de investigare s-a optat atât pentru reconfigurarea structurilor existente, cât și pentru înființarea unor noi servicii/birouri/compartimente ca de exemplu, cele specializate în investigarea infracțiunilor de mediu sau căutarea persoanelor dispărute.
Noul Inspectorat de Poliție a fost gândit astfel încât să permită creșterea numărului de polițiști în stradă, dar nu doar într-o prezență formală și pasivă. Acești polițiști sunt plasați în mod proactiv și calificat între cetățeni și fenomenul infracțional, cu scopul de a proteja comunitatea și de a interveni împotriva oricărei forme de infracționalitate. Așa cum se știe, permanent organizațiile sindicale au fost consultate de conducerea IPJ Constanța, cu privire la modalitatea de punere în practică a noii structuri a Inspectoratului, solicitările polițiștilor fiind luate în considerare.
În ceea ce privește deficitul de personal, noua organigramă prevede un număr mult mai mare de funcții. Unele dintre acestea au fost deja ocupate de politisti din promotiile de agenti din noiembrie 2023, aprilie 2024 si a promotiei Academiei de Politie Alexandru Ioan Cuza din iulie a.c., precum si a concursurilor organizate din sursă externă și prin reîncadrare, celelalte urmând a fi ocupate în viitorul apropiat, chiar în această perioadă desfășurându-se mai multe concursuri pentru încadrare din sursă externă și de trecere a agenților în corpul ofițerilor.
În ceea ce privește dotările polițiștilor, conducerea IPJ Constanța este permanent preocupată de echiparea și pregătirea profesională a polițiștilor.
Aceștia sunt dotați cu echipamente necesare și prevăzute de lege pentru asigurarea intervenției și îndeplinirea misiunilor în condiții optime, solicitările polițiștilor privind uniforma de serviciu și echipamentele de protecție fiind o prioritate a conducerii Inspectoratului și a IGPR.
Pregătirea profesională a polițiștilor se face permanent, de către specialiști din cadrul Serviciului de Pregătire Profesională.
În ceea ce privește afirmațiile potrivit cărora polițiștii ar fi cercetați pentru că ar fi refuzat să aducă la îndeplinire dispoziții nelegale ale superiorilor, menționăm că acestea nu sunt reale.
Legea se aplică, în structurile IPJ Constanța, în spiritul și în litera ei, polițiștii acționează potrivit legii și cu respectarea tuturor prevederilor acesteia, în cazul abaterilor sesizate urmând a se lua măsuri legale.
În ceea ce privește parcul auto al institutiei, în prezent, deținem peste 450 de autospeciale, toate având ITP ȘI RCA la zi, fiind încheiate contracte de prestări servicii cu mai multe service-uri, pentru întreținerea și repararea autospecialelor.
În cadrul festivalului „Beach, Please!”, toți polițiștii prezenți în serviciu au beneficiat de resurse adecvate de apă și de spații amenajate pentru desfășurarea activităților în condiții de siguranță și profesionalism. În cazul în care s-au efectuat audieri în locuri neconvenționale, acestea au fost determinate de necesitatea operativă și de contextul specific al evenimentului, nu de lipsa resurselor sau a organizării. Inspectoratul de Poliție Județean Constanța a colaborat strâns cu organizatorii festivalului pentru a se asigura că toate condițiile necesare desfășurării activităților de ordine și siguranță publică sunt îndeplinite. Orice deficiență observată a fost comunicată prompt și au fost luate măsuri pentru remedierea situațiilor identificate.
Astfel, s-a asigurat mobilier pentru activitatea specifică, alcătuit din cort, masa pliabilă și scaune în zona de interior a spațiului destinat festivalului, s-a distribuit cantitatea de 400 litri apă minerală necarbogazificată (plată) pentru polițiști, iar în ultima zi, respectiv 14.07.2024, cantitatea de apă a fost suplimentată cu 80 litri.
Precizăm că, în lunile iunie-iulie a.c., IPJ Constanța a distribut 16.256 litri de apă la toate subunitățile de poliție din județ.
Salariile de excelență și alte recompense prevăzute de lege au fost acordate polițiștilor cu merite deosebite, în urma propunerilor făcute de șefii ierarhici și în baza unor note de fundamentare bine documentate și analizate în Consilul de Conducere al IPJ Constanța, în prezența sindicatelor. De asemenea, conducerea IPJ Constanța a luat toate măsurile necesare pentru ca polițiștii să-și poată desfășura activitatea în bune condiții, pe timpul caniculei cu care ne-am confuntat în ultima perioadă. Astfel, la fiecare două ore, patrulele pedestre se retrag în autospecialte timp de 15 minute, fiind distribuită apa mineral așa cum am menționat anterior.
În ceea ce privește respectarea prevederilor dispoziției 14/2023 și fișa postului lucrătorilor, precizam ca toate activitatiile urmaresc asigurarea unei prezente active a politistiilor in comunitate, in sprijinul cetatenilor si tinand cont de nevoile acestora, fiind realizate în conformitate cu legislația în vigoare.
Patrulările, esențiale pentru menținerea ordinii publice, sunt distribuite astfel încât să răspundă nevoilor comunității. Alocarea lucrătorilor din structurile de transport este realizată ținând cont de competențele și specificul fiecărei structuri. Orice necesitate operativă este tratată cu flexibilitate pentru a asigura un răspuns adecvat la diverse situații.
În ceea ce privește programul de muncă și recuperarea fizică și mentală a personalului, monitorizăm cu atenție aceste aspecte pentru a ne asigura că normele legale privind timpul de lucru și odihna sunt respectate. Modificările programului de lucru, cum ar fi schimbarea în ture de opt ore, sunt realizate ținând seama de necesitate și eficiența polițiștilor.
În ceea ce privește transportul persoanelor decedate, conform Ordinului Ministrului Sănătății nr. 570/2006, transportul cadavrelor trebuie efectuat în condiții corespunzătoare, iar polițiștii vor acționa în conformitate cu aceste prevederi pentru a se asigura că procedurile sunt respectate și că există un cadru clar pentru gestionarea acestor situații, sens in care colaboram cu toate autoritatiile publice cu atributii pe aceasta linie.
Reorganizarea structurii Portului Constanța în Secție de poliție urmărește o gestionare mai eficientă a resurselor și nu reduce importanța strategică a portului. Această transformare este menită să îmbunătățească capacitatea de răspuns și să asigure o securitate sporită, sens in care am derulat o serie de activitatii cu efective marite in colaborare cu celalalte institutii, care au avut ca scop final respectarea legislatiei in vigoare in Portul Constanta si care au avut ca rezultat mentinerea unui climat corespunzator pe linia ordinii publice si a sigurantei cetatenilor.
Raportat la numărul de evenimente sesizate într-un interval de opt ore, patrulele au capacitatea de a acoperi întreg teritoriul și de a garanta siguranța comunității. Analizăm permanent situația operativă împreună cu șefii structurilor și Unitatea Teritoriala de Analiza a informațiilor în scopul dimensionarii corespunzatoare a dispozitivelor de ordine publica si politie rutieră și eficientizării modului de intervenție la evenimentele sesizate.
In ceea ce priveste, constituirea patrulelor si efectivelor pel inia patrulrii si interventiei la evenimente, aceasta se desfasoara in baza analizelor permanente a situatiilor operative cu respectarea cadrului normative in vigoare.
Menționăm că, împuternicirile temporare se fac cu acordul scris al polițistului, în conformitate cu Legea 360/2002 privind statutul polițistului, iar concursurile pentru ocuparea funcțiilor de conducere sunt organizate prin proceduri transparente și corecte.
Pregătirea fizică este stabilită prin planul de pregătire al fiecărei structuri, conform Ordinului MAI nr. 154/2004 privind pregătirea fizică în MAI. Durata minimă la care trebuie să participe polițiștii este prevăzută în acest ordin, iar pregătirea este, de asemenea, responsabilitatea individuală a fiecărui politest, aceasta probelmatica facand obiectul unor analize cu structurile sindicale, incercand impreuna sa gasim solutiile potrivite.
Inspectoratul de Poliție Județean Constanța asigură opinia publică de angajamentul său față de menținerea unui climat de ordine și siguranță publică și față de protejarea drepturilor personalului, respectând, totodată, normele de sănătate și securitate în muncă.
Orice semnalare de disfuncționalități este tratată cu maximă seriozitate, iar măsurile corective sunt implementate în mod operativ.
Reafirmăm angajamentul nostru de a colabora cu sindicatele și cu toți colegii pentru a găsi cele mai bune soluții pentru provocările menționate. Suntem dedicați să asigurăm un mediu de lucru adecvat și eficient, care să răspundă nevoilor polițiștilor și ale comunității, contribuind astfel la creșterea siguranței publice.