Informația este cheia succesului! - OBSERVATORUL NAȚIONAL TV
Informația este cheia succesului! - OBSERVATORUL NAȚIONAL TV

    Leonardo Badea, Prim-viceguvernator BNR: Politica fiscală, costul finanțării și stabilitatea financiară

    PUBLICAT ÎN

    Legătura dintre politica fiscală și stabilitatea financiară din perspectiva efectului de evicțiune (crowding out), în condiții de dominanță fiscală a devenit un subiect de interes, atât pentru mediul academic, cât și pentru decidenții de politici
    macroeconomice, în special după criza datoriilor suverane din zona euro, care a survenit ulterior crizei financiare din 2007-2009. În cadrul unei lucrări importante referitoare la acest subiect, publicate inițial în 2011 și apoi în 2016 la NBER, o serie de economiști foarte influenți, precum Markus Brunnermeier, Luis Garicano, Philip Lane, Marco Pagano, Ricardo Reis, Tanos Santos, Stijn Van Nieuwerburgh și Dimitri Vayanos vorbesc despre legături problematice între politica fiscală și stabilitatea financiară, pe care le denumesc metaforic diabolic loops.

    Figura 1: Exemple de două diabolic loops pentru criza datoriilor suverane din zona euro

    din perioada 2009-2012

    Sursa: Brunnermeier et al (2011)

    În figura de mai sus, regăsim exemplul a două așa-numite diabolic loops, în limbajul lui
    Brunnermeier et al. (2011), utilizate pentru a descrie interacțiunea dintre situația fiscal-
    bugetară și stabilitatea financiară prin canalului sectorului bancar în perioada 2009-
    2012, când a avut loc o criză a datoriilor fiscale în cazul unor țări din zona euro. Astfel,
    conform lui Brunnermeier et al. (2011), în țări ale zonei euro, precum Grecia, Irlanda,
    Italia, Portugalia și Spania, deteriorarea credibilității financiare a statului a condus la o
    depreciere semnificativă a valorii titlurilor de stat deținute de instituțiile de credit.
    Aspectele menționate au condus mai departe la limitarea capacității instituțiilor de
    credit de a finanța economia reală. Aceasta a determinat efecte de contracție, reducând
    încasările fiscale și deteriorând suplimentar situația finanțelor publice, ceea ce a
    declanșat un nou mecanism de retroacțiune negativă în economia reală.

    Conceptul de diabolic loop propus de Brunnermeier et al. (2011) se referă la situația
    ulterioară survenirii unui șoc puternic, în cazul de față fiind vorba de criza financiară din
    2007-2009. Aș dori însă să extind această viziune a lui Brunnermeier et al. (2011) cu
    privire la o legătură complicată între politica fiscală și stabilitatea financiară și pentru
    condiții macro-financiare caracterizate de absența unui astfel de șoc major. În acest
    sens, aș vrea să aduc în discuție efectul de evicțiune (crowding out). Efectul de evicțiune
    vizează acea relație problematică între politica fiscală și sectorul economic real prin
    canalul investițiilor private. Mai exact, se referă la faptul că un nivel ridicat al
    cheltuielilor guvernamentale afectează nivelul investițiilor din economie prin diferite
    canale, după cum subliniază Friedman (1978) sau Ball, Elmendorf și Mankiw (1998). La
    intersecția dintre finanțarea cheltuielilor guvernamentale și cele private se află sectorul
    financiar, dominat în multe situații de sectorul bancar, după cum este, în special, cazul
    economiilor emergente din Europa Centrală și de Est.

    Totodată, atunci când analizăm legătura dintre politicile economice, este important să
    vedem modul în care se poziționează una față de cealaltă. Sargent și Wallace (1981)
    sunt primii care subliniază faptul că politica fiscală se află într-o postură de dominanță în
    raport cu politica monetară, în sensul în care, dacă guvernul nu-și ajustează politica

    fiscală, atunci spațiul de manevră al politicii monetare devine inevitabil mai limitat.
    Uribe (2020) investighează conceptul propus de Sargent și Wallace (1981) din
    perspectiva finanțării deficitelor bugetare mari în cazul unei economii emergente ca
    urmare a efectelor negative generate de pandemia de Covid-19. Pe de altă parte, Reis
    (2021) extinde conceptul propus de Sargent și Wallace (1981) pentru a arăta faptul că
    politica fiscală se află, de asemenea, în poziție de dominanță și în raport cu politica
    macroprudențială, subliniind în acest sens un nou tip de diabolic loop. Brunnermeier și
    Sannikov (2012) abordează interacțiunea concomitentă dintre politicile
    macroprudențială, monetară și fiscală, evidențiind, de asemenea, o formă de diabolic
    loop.

    Prin prisma concluziilor formulate în lucrările științifice menționate anterior, întrebarea
    pe care o adresez aici este: cum arată o legătură problematică de tip diabolic loop între
    politica fiscală și stabilitatea financiară pe canalul efectului de evicțiune, în condiții de
    dominanță fiscală? În special pentru noi, este relevantă particularizarea acestei întrebări
    pentru cazul economiilor emergente din Europa Centrală și de Est, cu focus asupra
    României. După cum menționam într-un articol recent, intitulat Datoria publică
    consolidată peste nivelul prevăzut în criteriile de la Maastricht: o nouă provocare pentru
    finanțele publice, FMI se așteaptă la o creștere a datoriei publice a țărilor din Europa
    Centrală și de Est. Cele mai importante creșteri sunt așteptate să survină în cazul
    Poloniei și al României.

    În circumstanțele în care deficitul bugetar pe balanța primară nu va scădea
    semnificativ, creșterea datoriei publice cu implicațiile aferente va pune presiune pe
    costurile de finanțare ale statului. Aceasta determină amplificarea costurilor de
    finanțare ale instituțiilor de credit. În cele din urmă, costuri mai mari la depozitele
    bancare au efecte ascendente asupra ratelor la credite. Mai exact, atât timp cât noile
    emisiuni de titluri de stat oferă, în cazul țării noastre, randamente de 7-8%, instituțiile
    de credit vor trebui să aibă oferte competitive pentru produsele de economisire, astfel
    încât să poată finanța creșterea creditării. Aici trebuie avut în vedere faptul că, spre deosebire de depozitele bancare, veniturile obținute din plasamente în titluri de stat
    sunt scutite de taxe. Șirul de cauzalități menționat anterior poate fi o formă de
    crowding out prin canalul depozitelor. Spre deosebire de lucrările menționate
    anterior, această formă de crowding-out se manifestă pe întreg spectrul de produse
    de creditare, destinate atât investițiilor private, cât și populației.

    Totuși, nu trebuie pierdut din vedere faptul că finanțarea atrasă de stat în lei, de pe piața locală, se reîntoarce aproape imediat în sistemul bancar și, implicit, în circuitul economic, sub formă de lichidități. Însumând, articolul de față subliniază că, în condiții de dominanță
    fiscală, creșterea costurilor de finanțare ale statului poate să genereze un fenomen de
    crowding out pe canalul depozitelor bancare, cu efecte negative asupra stabilității
    financiare, și, în cele din urmă, asupra activității din sectorul economic real.

    Într-un context caracterizat de volatilitate, în care datoria publică crește semnificativ,
    statul accesează o parte importantă din totalul finanțării disponibile pe piața internă,
    iar presiunile asupra costurilor de împrumut se transmit către întreg sistemul
    financiar. Astfel, creșterea ratelor dobânzii la titlurile de stat nu doar că amplifică
    cheltuielile bugetare cu serviciul datoriei, ci și reduce spațiul de manevră al instituțiilor
    de credit și al investițiilor private în economia reală, obligate să concureze cu statul
    pentru aceleași resurse financiare. În fapt, presiunea va fi atât pentru atragerea
    pasivelor bancare sub forma depozitelor cu rate crescute de dobândă, cât și pentru
    plasamentul activelor bancare, care, pe de o parte, este influențat de posibilitatea de
    a investi în titluri de stat la rate crescute ale dobânzii și, pe de altă parte, de
    posibilitatea de a acorda credite bancare ale căror rate ale dobânzii sunt în creștere.

    În cazul României, toate acestea influențează situația economică, împingând dobânzile
    în sus și restrângând creditarea economiei reale. Dacă analizăm și perspectivele de
    creștere ale economiei României pentru anul viitor, conform cărora se așteaptă un
    deficit de cerere (output gap negativ) de peste 3%, efectele de crowding out se pot
    amplifica, cu implicații negative asupra potențialului de creștere economică.

    SPONSORIZATE

    Documentele tale sunt în siguranță cu Arhiva Dia

    🛡️ Protejează-ți Documentele Importante 🛡️ Documentele tale sunt în siguranță cu Arhiva Dia. Oferim...

    Descoperă-ți pasiunea pentru mecanică cu Euro Jobs! 

    Visezi să devii un expert în lumea fascinantă a mecanicii de întreținere și reparații...

    SERVICII ARHIVARE DIGITALA A DOCUMENETELOR

    🚀 Transforma haosul din biroul tau intr-o ordine digitala impecabila! 📁 Cu Serviciile noastre de...

    Recâștigă-ți Mobilitatea și Confortul cu Terapia de Decompresie Vertebrală la Centrul Laserterapie Petroșani!

    Elongația sau decompresia vertebrală reprezintă o tracțiune în ax a diverselor regiuni ale coloanei,...

    TE-AR PUTEA INTERESA

    Ilie Bolojan refuză să îl demită pe Ionuț Moșteanu, după scandalul legat de CV. Mesajul transmis: „Eu i-am spus Capul sus”

    Ilie Bolojan a declarat că nu intenționează să îl demită pe Ionuț Moșteanu în...

    CASĂ CUPRINSĂ DE FLĂCĂRI ÎN PETROȘANI INTERVENȚIE DE URGENȚĂ A POMPIERILOR

    Pompierii Detașamentului Petroșani au intervenit în această după-amiază pentru stingerea incendiului care a cuprins...