România este pe primul loc în Europa în privinţa hărţuirii în şcoli, potrivit unui studiu
realizat de Brandwatch. Astfel, în școlile din țara noastră, un copil din trei este victima
bullying-ului. În urmă cu trei ani, la primul studiu de acest fel realizat în România, aproape
jumătate dintre copiii din România – 46% – au recunoscut că au fost, la un moment
dat, victime ale bullying-ului, 53% dintre aceștia fiind fete și 47% băieți.
Bullying-ul este o formă de abuz aparte, care se manifestă printr-un comportament
agresiv, intenționat, repetat asupra aceluiași copil, din partea altcuiva. Psihologii explică
faptul că efectele acestui tip de hărțuire pot fi: depresia, anxietatea, scăderea respectului de
sine.
În acest context, am adresat o întrebare ministrului Educației, Pavel Năstase, privind
inițierea/continuarea, prin Ministerul Educației, a unor programe de educare informală,
consiliere psihologică, care să vină în sprijinul copiilor ce sunt supuși acestei forme de
agresiune. Potrivit răspunsului primit, ministerul are în derulare mai multe programe, atât în
colaborare cu Ministerul Afacerilor Interne sau Ministerul Dezvoltării Regionale, dar și cu
asociații de profil. Au fost demarate programe prin UNICEF, organizația “Salvați Copiii”, asociația „Viața fără Violență”. Mai mult, în conformitate cu Planul Național Comun de Acțiune – un cadru creat
pentru creșetrea gradului de siguranță a elevilor și a personalului didactic și prevenirea
delincvenței juvenile în școli, unitățile de învățământ trebuie să elaboreze și să implementeze
planul operațional privind reducerea fenomenului violenței în mediul școlar.
Potrivit răspunsului primit, Ministerul Educației are în vedere întărirea rolului
consilierii psiho-pedagogice ca instrument de prevenție. Tot pentru reducerea fenomenului de
violență școlară, vor fi introduse în curriculum teme specifice, pe lângă cele existente. Acest fenomen îngrijorător va putea fi stopat doar cu totala implicare a tuturor – de la
elevi, profesori, părinți, psihologi. Pentru că niciodată violența nu este soluția, ci comunicarea
și incluziunea. Suntem în iunie, o lună de foc pentru elevii și studenții care au examene, fie ele de
Bacalaureat, fie de admitere sau sesiuni. O perioadă de care fiecare dintre noi își amintește
acum cu plăcere, dar care la vremea respectivă a însemnat emoție, responsabilitate, primele
teste cu adevărat importante. Le urez tuturor succes!
Avem în România copii și tineri cu adevărat talentați, iar noi trebuie să ne asigurăm că
le oferim motive să rămână acasă. Mai sunt foarte multe lucruri de făcut, dar cu siguranță
suntem pe drumul cel bun. Felicitări profesorilor care și-au asumat dificila responsabilitate de
a educa și fac asta cu sufletul, pentru că educația fără implicare ar însemna o simplă linie de
asamblare.
Natalia – Elena Intotero,
Deputat PSD de Hunedoara